Top
Dieta

Co jeść po treningu siłowym?

Każdy, kto ćwiczy siłowo i przykłada wagę do diety, zdaje sobie sprawę, jak istotną rolę odgrywają posiłki okołotreningowe. Co jeść po treningu siłowym, by jak najlepiej wspomóc wymęczone mięśnie i pobudzić je do wzrostu?

Posiłek po treningu – o wiele istotniejszy, niż ci się wydaje

Adepci treningu na masę dzielą się na tych, którzy nie dbają o dietę, uważając, że wszystko i tak załatwią odżywki i suple oraz na tych, którzy mają świadomość, jak ważna dla wzrostu mięśni jest dieta (i którzy chętnie wprowadzają ją w życie). Nie muszę chyba mówić, że jestem zwolennikiem tego drugiego podejścia do sprawy. To, co jemy, ma kluczowe znaczenie dla budowania muskulatury. Suplementy diety są tylko wspomagaczami i przyspieszaczami całego procesu. Posiłek potreningowy jest w naszym menu szczególnie ważny, ponieważ przesądza o tym, czy mięśnie otrzymają odpowiednią dawkę energii i materiału budulcowego potrzebnych do wzrostu. Jeśli ich nie dostaną, zaczną „pożerać” same siebie.

Co jeść po treningu na masę?

Jeśli ćwiczysz na masę lub jesteś w fazie rzeźbienia mięśni, po każdej sesji treningowej powinieneś skupić się na dwóch posiłkach. Pierwszy z nich zjadaj bezpośrednio po ćwiczeniach, około 20 minut po, a drugi około półtorej godziny po. Jeśli chodzi o ten pierwszy, nie musisz martwić się, że nie zdążysz wrócić z siłowni do domu, aby coś przygotować, ponieważ chodzi tutaj o prostą i niewielką przekąskę, mającą jedynie za zadanie chwilowo „podkarmić” wyczerpane mięśnie. Możesz spożyć ją jeszcze na siłowni lub w czasie powrotu do domu. Natomiast kolejny posiłek po treningu powinien już być duży, treściwy i odpowiednio skomponowany.

Co jeść bezpośrednio po treningu siłowym?

Po zakończeniu ćwiczeń siłowych, twoje mięśnie są wyczerpane i potrzebują zastrzyku energii. Aby nie doprowadzić do uruchomienia (zdecydowanie niewskazanego w cyklach na masę i rzeźbę) procesu katabolizmu, postaraj się spożyć pierwszy posiłek od 15 do 30 minut po treningu.

Co jeść bezpośrednio po treningu siłowym? Najlepiej sięgnąć po produkt zawierający łatwo i szybko przyswajalne cukry proste. Przyda się także pewna ilość bogatych w cenne aminokwasy białek. Przykładami takich przekąsek spożywanych tuż po treningu mogą być: banany, wafle ryżowe plus jogurt, biszkopty plus mleko, owoc plus jogurt, koktajl węglowodanowo-proteinowy.

Co jeść po treningu siłowym?

Mniej więcej od godziny do dwóch godzin po treningu siłowym warto zjeść duży, wartościowy posiłek obiadowy. Jeśli ćwiczysz wieczorem, możesz zastąpić go obfitą kolacją, grunt, aby właściwie dobrać produkty składające się na nasze dania. Bazę posiłku potreningowego powinny stanowić białka. W drugiej kolejności na talerzu powinny znaleźć się węglowodany złożone. Unikać zaś powinniśmy produktów ze znaczną zawartością tłuszczu.

Najważniejszą kwestią pozostaje białko, jako że ma szczególne znaczenie w procesie kształtowania masy. Jeśli dostarczysz mięśniom odpowiednią ilość białek w posiłku po treningu, będą miały z czego czerpać materiał do wzrostu, będą też się sprawniej regenerować. Zaś dzięki obecności węglowodanów złożonych, które uwalniają się powoli, poziom energii będzie utrzymywał się na wyrównanym poziomie.

Co jeść po treningu siłowym – przykłady dań

Oto przykłady sprawdzonych, pożywnych i skutecznych dla mięśni, posiłków potreningowych. Możesz skorzystać z nich niezależnie od tego, czy trenujesz rano, w południe, czy też pod wieczór.

  1. Jajecznica z pomidorami i szynką drobiową, podana z bułką grahamką
  2. Naleśniki z mąki razowej, podane z farszem z twarogu, polane jogurtem
  3. Makaron z mąki pełnoziarnistej zapiekany z tuńczykiem, warzywami i serem mozzarella
  4. Parówki drobiowe na ciepło, serek wiejski, pieczywo razowe, pomidor
  5. Jajka na miękko, pasta z twarogu i wędzonej makreli, warzywa, chleb razowy
  6. Zupa krem z zielonego groszku, na drugie danie omlet z otrębami i szynką
  7. Ryż brązowy, bukiet gotowanych warzyw, roladki z piersi kurczaka z pieczarkami
  8. Tortille z kurczakiem, serem feta, sałatą, pomidorem, ogórkiem i sosem jogurtowo-ziołowym

Zobacz także: Ranking skutecznych i bezpiecznych suplementów diety na masę i rzeźbę