Top
Dieta

Ćwiczysz? Niech zdrowa dieta na stałe wejdzie ci w krew!

Wiele mówi się o specjalnej diecie na masę mięśniową czy diecie na redukcję, które pomagają łatwiej dojść do oczekiwanych rezultatów sylwetkowych. Istnieją jednak również uniwersalne reguły, które powinien wziąć pod uwagę każdy, dla kogo trening stanowi nieodłączny element codzienności. Poznaj 4 ważne zasady diety dla aktywnych!

Wyrzuć z diety śmieci!

Wiele by można powiedzieć o szkodliwości tzw. śmieciowego jedzenia, od którego aż roi się w sklepach i w restauracjach fast foodowych. Mnóstwo chemii, ogromne ilości cukrów, całe pokłady tłuszczów nasyconych i tłuszczów trans – wszystko to zatruwa nasz organizm, totalnie zaburza przemianę materii, niszczy gospodarkę cukrową, sprzyja odkładaniu się tkanki tłuszczowej, i tak dalej, i tak dalej. Śmieciowe jedzenie zupełnie nie idzie w parze ze zdrowym stylem życia, a odżywianie się w ten sposób może znacznie zakłócić twoje starania w kształtowaniu wymarzonej sylwetki. Dlatego też każda dieta dla ćwiczących powinna być pozbawiona takich produktów jak:

  • fast foody

  • dania garmażeryjne

  • gotowe dania mrożone

  • dania w proszku, gotowe po zalaniu wodą

  • kolorowe napoje

  • konserwy, kiepskiej jakości wędliny

  • słodycze, chipsy

Oczywiście raz na jakiś czas można zrobić sobie odstępstwo i zjeść coś nie do końca zdrowego, najważniejsze, aby nie opierać codziennego programu żywieniowego na wyżej wymienionych produktach.

Dieta dla aktywnych fizyczniewoda to podstawa!

Woda mineralna powinna być stałym towarzyszem każdej aktywnej osoby. O konieczności uzupełniania płynów przez uprawiających sport pisałem w artykule: Trenujesz? Nie zapomnij o uzupełnianiu elektrolitów! Nie rozstawaj się z butelką mineralnej nie tylko podczas treningu, ale i przez cały dzień. Woda korzystnie wpłynie na stopień nawodnienia twojego ciała i będzie sprzyjać samooczyszczaniu organizmu z toksyn. Pomoże ci także uzupełnić wiele cennych składników mineralnych. Pamiętaj, że woda to najlepszy sposób na ugaszenie pragnienia oraz metoda na lepsze samopoczucie i formę fizyczną.

Wprowadź do menu produkty bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe!

Nienasycone kwasy tłuszczowe spełniają w ludzkim organizmie bardzo ważną rolę, między innymi pomagają zapobiegać chorobom serca i układu krążenia, chronią przed nowotworami, bardzo korzystnie wpływają na odporność i pracę mózgu. Ponadto nienasycone kwasy tłuszczowe wspierają proces redukcji tkanki tłuszczowej oraz pozytywnie oddziałują na komórki mięśni (zapobiegają ich uszkodzeniom i pomagają budować masę mięśniową), co z punktu widzenia osób trenujących fizycznie może mieć duże znaczenie. Podobnie zresztą, jak zdolność nienasyconych kwasów tłuszczowych do przyspieszania regeneracji ciała po wysiłku i po urazach fizycznych. Produkty bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe to:

  • ryby morskie i owoce morza

  • zimnotłoczone oleje roślinne

  • orzechy, migdały, ziarna

  • owoc awokado

Zrównoważ dietę!

Dobrze zbilansowana dieta o odpowiedniej kaloryczności, bogata we wszystkie ważne składniki pokarmowe, to podstawa, jeśli trenujesz i dążysz do efektu idealnej sylwetki. Swój codzienny jadłospis opieraj na: warzywach, owocach, białkach, węglowodanach złożonych (produktach zbożowych) oraz zdrowych tłuszczach.