Top
Dieta

Dieta na masę mięśniową – nieodzowna przy budowaniu muskulatury

Ćwiczenia na masę powodują, że narażone na duży wysiłek mięśnie ulegają stopniowemu rozrostowi (o tym, jak komponować trening na masę dowiesz się tutaj). Jednak aby rozwój tkanki mięśniowej przebiegał sprawnie i szybko, niezbędna jest dieta na masę, zapewniająca odpowiednią ilość materiału budulcowego i energetycznego. Podczas, gdy dieta redukcyjna wiązała się ze zbudowaniem ujemnego bilansu kalorycznego, w diecie na masę bilans ten musi być dodatni.

Skuteczna dieta na masę – podstawowe zasady

Można zatem powiedzieć, że dieta na przyrost masy to jednocześnie dieta na przytycie, aczkolwiek nie jest to przytycie w tłuszcz, a w mięśnie! W związku z tym nasuwa się ważna uwaga – źródłem naddatku energetycznego powinny być białka (a więc chude mięso, ryż, chudy nabiał, ryby), a nie np. tłuste mięsa, fast foody czy słodycze. Dobrze przyswajalne białka są pożywką i budulcem dla naszych mięśni, więc to właśnie one odgrywają kluczową rolę.

Oprócz białek, w diecie na masę mięśniową nie powinno zabraknąć także odpowiednich ilości złożonych i prostych węglowodanów, zdrowych tłuszczy bogatych w kwasy omega, witamin i minerałów oraz dużej ilości wody. Dobrze zbilansowana dieta bogata we wszystkie ważne składniki pokarmowe zapewni prawidłową pracę mięśni, sprawi, że twój organizm będzie się lepiej regenerował po wysiłku, doda ci energii i pozytywnie wpłynie na wydolność treningową.

Skuteczna i tania dieta na masę 80 kgjadłospis na cały dzień

Śniadanie: owsianka (ok. 8 łyżek płatków owsianych górskich, 300 ml mleka, łyżka miodu), 100 g twarożku lub serka wiejskiego, banan

2 śniadanie: 3 kromki razowego chleba, puszka tuńczyka w sosie własnym, sałata z pomidorkami koktajlowymi, ogórkiem, zielonymi oliwkami i ziarnami słonecznika, sokiem z cytryny i oliwą

Obiad: 100 g ryżu, 200 g grillowanej piersi kurczaka, surówka

Podwieczorek: omlet z 3 jaj z serem feta i szpinakiem, owoc

Kolacja: 2 kromki razowego chleba, ok. 150 g pasty z chudego twarogu i szprotek w sosie pomidorowym, sałata

Dieta na masę mięśniową a suplementy

Na rynku istnieje wiele suplementów diety, które mają sprawiać, że masa mięśniowa wzrasta intensywniej i sprawniej. Nie wszystkie jednak są skuteczne, nie wszystkie też są bezpieczne dla zdrowia. Jeśli chciałbyś poczytać więcej na ten temat i dowiedzieć się, które są najlepsze, zajrzyj do mojego rankingu suplementów na masę mięśniową.