Top
Trening

Jak stworzyć małą, domową siłownię?

Nie ma to jak własna siłownia w domu. Będąc jej posiadaczem możesz w dowolnym momencie złapać za sztangę czy hantle i wykonać trening, przykładowo gdy nie masz zbyt wiele czasu na wycieczki na miasto albo jeśli zwyczajnie masz ochotę ćwiczyć sam, w pełnym spokoju, bez asysty innych amatorów kulturystyki.

Czy domowa siłownia to skomplikowane przedsięwzięcie do ogarnięcia?

Siłownia w domu daje ci pełną niezależność, swobodę oraz możliwość skorzystania z niej w sposób nieograniczony i w dowolnej chwili. Tak naprawdę bardzo łatwo jest ją zorganizować. Do najprostszej siłowni domowej wystarczy mały pokój lub fragment większego. Pogłówkuj trochę, być może w twoim domu jest też jakieś inne wnętrze, które mógłbyś zaadaptować na siłownię, np. pomieszczenie garażowe, piwniczne, gospodarcze. Generalnie przestrzeni użytkowej musi być tyle, abyś miał pełną swobodę ruchów podczas treningu (zarówno ćwicząc na podłodze, jak i na ławeczce) i abyś mógł spokojnie pomieścić cały sprzęt do ćwiczeń.

Kawałek wolnej podłogi i to wszystko – teraz czas skompletować niezbędne urządzenia, za pośrednictwem których zaczniesz kształtować muskulaturę (podstawowe zasady treningu na masę znajdziesz tutaj).

Niezbędnik kulturystyławka i sztanga

Uniwersalnym ćwiczeniem, które znajduje miejsce niemal w każdym treningu siłowym jest wyciskanie sztangi w leżeniu. W związku z tym, niezbędne przyrządy do ćwiczeń do twojej domowej siłowni to ławka i sztanga. Jeśli chodzi o dobór sztangi, istnieją różne poglądy co do optymalnej jej długości. Najchętniej wybierane i najczęściej polecane są sztangi średniej długości, czyli 180 cm lub 2 m. Kolejny punkt zakupów to ławka do ćwiczeń. Najlepiej od razu nabyć ławeczkę regulowaną, o zmiennym kącie nachylenia. Będziesz mógł wykonywać na niej zarówno ćwiczenia w leżeniu w poziomie, jak również w skosie. Pamiętaj też, że na ławce nie warto oszczędzać. Zamiast szukać jak najtańszych produktów, lepiej wybrać solidny i stabilny egzemplarz z nieco wyższej półki, który posłuży ci przez długi czas.

Hantle i obciążenia

Inny podstawowy sprzęt do siłowni domowej to hantle i obciążenia. W sklepach dostępne są całe zestawy talerzy i sztangielek o zróżnicowanej wadze. Możesz skorzystać z takiego kompletu lub kupić je osobno, jak ci wygodniej. Generalnie ważne jest to, aby w trakcie treningów móc swobodnie żonglować poziomem obciążeń, warto więc kupić np. talerze 2,5 kg, 5 kg, 10 kg, itd., a do tego 2-3 rodzaje hantli. O typach obciążeń (ze względu na użyty materiał) przeczytasz tutaj.

Dodatkowy sprzęt do ćwiczeń w domu

Jeśli chcesz, aby twoja domowa siłownia była nieco bardziej urozmaicona, postaw na dodatkowe urządzenia do ćwiczeń, takie jak atlasy oraz maszyny do aerobów. Dobór tego typu sprzętu będzie uzależniony od tego, ile posiadasz miejsca, jaki masz budżet oraz jakie ćwiczenia chciałbyś na nich wykonywać. Jeśli dysponujesz wolnym kawałkiem miejsca na ścianie, warto zainwestować także w drążek do podciągania. Ten prosty przyrząd, który w genialny sposób rozwija wiele partii mięśni, będzie ciekawą odskocznią od sztangi i hantli w twoich planach treningowych.

Co jeszcze ci się przyda w domowej siłowni? Na pewno motywacja i siła! Jeśli chcesz zwielokrotnić efekty treningowe, zapraszam do mojego rankingu suplementów. Zwróć uwagę na preparat Kimera, jeśli szukasz skutecznego spalacza tłuszczu. Sprawdź Probolan i Somatodrol, jeśli zależy ci na sprawnym i szybkim budowaniu masy.