Top
Trening

Jaki gryf do ćwiczeń wybrać – prosty czy łamany?

Domowa siłownia to bardzo wygodne rozwiązanie, które docenia niejeden aktywny fan kulturystyki. Jeśli również i ty tworzysz, lub masz zamiar niebawem stworzyć, własną domową siłownię, z pewnością przeszedł ci przez głowę dylemat, czy postawić na klasykę w postaci gryfu prostego, czy może iść w stronę lekkiego urozmaicenia w postaci gryfu łamanego. Ja też się nad tym zastanawiałem, sprawdź, co wybrałem.

Gryf prosty czy łamanyktóry wybrać?

Sztanga prosta to królowa treningu siłowego. Jest mega uniwersalna, pozwala na wykonanie niezliczonej ilości ćwiczeń na najróżniejsze partie mięśni, jest poręczna i wygodna w użytkowaniu, nawet przy ogromnych, dołączonych do niej, obciążeniach. O wszystkich tych zaletach sztangi prostej doskonale wiedziałem przed dokonaniem zakupów do mojej domowej siłowni. Miałem świadomość, że sztanga prosta to wszechstronny przyrząd do ćwiczeń, z którym będę mógł szlifować swoją muskulaturę na mnóstwo sposobów. Jednocześnie niezwykle spodobała mi się i zaintrygowała mnie sztanga łamana – sprytne „ustrojstwo”, które według wielu opinii, było niezwykle skutecznym narzędziem do ćwiczeń na biceps i triceps. Ponieważ nie mogłem się zdecydować – kupiłem i sztangę prostą, i łamaną. Jak się okazało, było to bardzo dobre rozwiązanie.

Gryf łamany i prostydwa proste przyrządy do ćwiczeń, pełne spektrum możliwości treningowych

Jeśli, podobnie, jak ja, zastanawiasz się, co wybrać – gryf prosty czy łamany, polecam dodać do swojej domowej siłowni obydwa te przyrządy. Sztanga prosta spełni swoje zadanie podczas ćwiczeń na klatkę, barki, plecy, natomiast z gryfem łamanym możesz popracować nad bicepsem, tricepsem, przedramionami. Jeżeli jednak nie masz wystarczających funduszy na jeden i drugi przyrząd, w takim wypadku lepiej postawić na sztangę prostą, która jest znacznie bardziej wszechstronna (swoją drogą, z nią też spokojnie zbudujesz bicepsy i tricepsy).

Dużym udogodnieniem w treningu bicepsów i tricepsów z gryfem łamanym jest mniejsze obciążenie nadgarstków, ale z drugiej strony, przydaje się on tylko do niektórych ćwiczeń. Dla mnie gryf łamany jest ciekawym dodatkiem do podstawowego treningu ze sztangą prostą, a jednocześnie metodą na ładne wyrzeźbienie i wyizolowanie mięśni dwugłowych i trójgłowych ramion.

Gryf lekko łamany czy gryf mocno łamany?

Dylemat, który często pojawia się wśród nabywców gryfów łamanych, to stopień jego wygięcia. Do wyboru masz gryfy o lekkim, opływowym załamaniu oraz o mocnym wygięciu. Ten drugi rodzaj gryfu przyda ci się szczególnie do wytrenowania tricepsu (np. metodą wyciskania francuskiego), natomiast gryf lekko załamany doskonale sprawdzi się w treningu przedramion i bicepsów. Jednak nie ma tutaj złotego środka i wszystko zależy od indywidualnych preferencji trenującego.

Jeśli zastanawiasz się nad wyborem gryfu i nie wiesz, który będzie dla ciebie najwygodniejszy, najlepsze co możesz zrobić, to pójść na siłownię i wypróbować każdy z nich. W ten sposób uda ci się idealnie dopasować sprzęt do swoich potrzeb.

Szukasz wskazówek dotyczących doboru suplementów na masę, redukcję lub rzeźbę? Przejdź do rankingu najlepszych preparatów dla trenujących.