Top
Suplementy diety

Odżywki białkowe, po które najczęściej sięgają adepci treningu siłowego

Każda osoba parająca się treningiem siłowym i dążąca do rozbudowy mięśni, doskonale zdaje sobie sprawę, jak wielkie znaczenie ma przyjmowanie odpowiedniej ilości białek. Ponieważ samą dietą trudno jest wypełnić dzienne zapotrzebowanie na ten składnik, osoby ćwiczące na masę i rzeźbę często sięgają po odżywki białkowe. Oto najpopularniejsze i najskuteczniejsze ich rodzaje.

Białko serwatkowe

Preparaty zbudowane na bazie białka serwatkowego to zdecydowanie najczęściej wybierane odżywki proteinowe. Białko serwatkowe pozyskiwane jest z serwatki, czyli płynnego produktu ubocznego powstającego podczas wytwarzania sera z mleka. Odżywki proteinowe z serwatki wyróżniają się doskonałą przyswajalnością przez organizm, obfitują w cenne aminokwasy egzogenne (w tym aminokwasy bcaa). Białka serwatkowe dostępne są w formie hydrolizatu (najszybciej wchłanialny, z największą zawartością białek, ale i najdroższy), izolatu (bardzo szybko wchłanialny, również z wysoką zawartością białek, nieco tańszy niż hydrolizat) oraz koncentratu (najtańszy, ale i nieco wolniej wchłanialny, z nieco mniejszą zawartością białek).

Białkowe odżywki jajeczne

Odżywki jajeczne to suplementy na masę cieszące się ostatnio coraz większym zainteresowaniem. Wchłaniają się wolniej niż odżywki serwatkowe, dlatego szczególnie polecane są w godzinach wieczornych, jako antidotum na nocny katabolizm. Pewną przewagą odżywek jajecznych nad odżywkami serwatkowymi jest fakt, że obok cennych białek, bogatych w liczne aminokwasy, znaleźć w nich można wiele witamin i minerałów naturalnie występujących w jajach. Jeśli zatem szukasz odżywki na masę, która zapewni ci nie tylko porcję pełnowartościowego białka, ale i innych ważnych składników pokarmowych, suplementy na bazie białka jajecznego będą dla ciebie wskazane.

Odżywki kazeinowe

Odżywki kazeinowe bazują na białkach mlecznych (kazeinie) i charakteryzują się wysoką aktywnością biologiczną. W ich składzie znaleźć można laktozę, a więc nie będą to preparaty odpowiednie dla osób uczulonych na ten składnik. Odżywki kazeinowe zawierają w sobie pełnowartościowe białko, jednocześnie charakteryzują się powolną wchłanialnością, dlatego raczej nie nadają się na odżywkę potreningową. Bardzo dobrze natomiast spełniają swe zadanie jako odżywka minimalizująca katabolizm w nocy, a więc warto sięgać po tego typu produkty wieczorem.

Odżywki sojowe

Jeśli szukasz odżywki na masę, nie zawierającej w swym składzie białek pochodzenia zwierzęcego, proteiny sojowe będą dla ciebie dobrym wyborem. Odżywki sojowe mają nieco mniejszą wartość i niższą przyswajalność niż np. odżywki serwatkowe, ale z drugiej strony, zawierają w sobie cały komplet aminokwasów niezbędnych, toteż mogą stanowić dobrą alternatywę dla innych typów odżywek. Suplementy na bazie białka sojowego często wybierane są przez wegetarian, wegan oraz osoby, które nie tolerują preparatów z białkami odzwierzęcymi.

Szukasz czegoś więcej niż białko? Poznaj najlepsze suplementy dla trenujących siłowo