Top
Trening

Stretching – czy czasami o nim nie zapominasz?

Stretching, czyli rozciąganie, często jest lekceważone przez bywalców siłowni. Wiele osób je pomija, uważając za mało istotne i tak naprawdę nieprzynoszące żadnych korzyści. Prawda jednak jest całkiem odmienna – stretching ma kolosalne znaczenie, i to nie tylko dla samego funkcjonowania mięśni, ale także dla naszej ogólnej formy fizycznej, odporności i samopoczucia.

Ćwiczenia rozciągające po treningunie warto ich bagatelizować!

Obok rozgrzewki, stretching jest drugim najczęściej zaniedbywanym elementem treningowym, przy czym dotyczy to zarówno osób ćwiczących siłowo, jak i aerobowo. Pamiętaj, że brak potreningowego rozciągania może skutkować skurczeniem i zesztywnieniem mięśni, więzadeł i stawów oraz postępującymi nieprawidłowościami w pracy aparatu ruchu.

Brak stretchingu może przynieść ci także większą podatność na kontuzje, spowolnienie procesów regeneracyjnych oraz mniej efektywny i wolniejszy przyrost tkanki mięśniowej. Może przyczynić się do obniżenia ogólnej sprawności i wydolności organizmu, bardziej dotkliwego odczuwania dolegliwości stawowo-mięśniowych, powstawania zakwasów, nadwyrężeń, obrzęków i bóli.

Jeśli i ty należysz do szerokiego grona osób, dla których stretching nie ma większego znaczenia, radzę, abyś jak najszybciej zmienił podejście. Zobacz, jak wiele korzyści możesz osiągnąć, gdy tylko spędzisz w siłowni kilka lub kilkanaście minut więcej, poświęcając je na ćwiczenia rozciągające.

Co da ci stretching?

  • Wzmocnienie mięśni, więzadeł, ścięgien, nadanie im większej elastyczności;

  • Mniejsze ryzyko wystąpienia kontuzji;

  • Poprawę ukrwienia mięśni, zwiększenie ich siły i wytrzymałości;

  • Efektywniejszą praca mięśni, sprawniejszy przyrost masy mięśniowej;

  • Szybszą regenerację po treningu;

  • Zmniejszenie dolegliwości stawowo-mięśniowych wynikających ze wzmożonego wysiłku fizycznego;

  • Lepszą pracę układu ruchu;

  • Rozluźnienie, wejście w stan relaksu po treningu, odstresowanie, lepsze samopoczucie.

Rozciąganie mięśni wykonuj przez kilka, a najlepiej ok. 10-15 minut bezpośrednio po treningu. Pamiętaj, aby ćwiczenia rozciągające nie były zbyt intensywne (powodujące uczucie bólu), ponieważ możesz w ten sposób doprowadzić do uszkodzenia mięśni. Jak zrobić potreningowy stretching? Powiem o tym w osobnym artykule.

W regeneracji po wysiłku pomogą ci nie tylko ćwiczenia na rozciąganie, ale także dobrze dobrane suplementy diety. W moim rankingu suplementów znajdziesz ciekawe, warte wypróbowania pozycje, zapraszam.