Top
Suplementy dietyTrening

Trenujesz? Nie zapomnij o uzupełnianiu elektrolitów!

W przypadku każdego treningu fizycznego, odpowiednie nawodnienie organizmu ma bardzo istotne znaczenie. Za poziom nawodnienia odpowiadają zawarte w wodzie mineralnej i napojach izotonicznych elektrolity. Ich uzupełnianie powinno na stałe wejść ci w krew, bez względu na to, czy uskuteczniasz trening siłowy czy aerobowy.

Właściwe nawodnienie ciała warunkiem dobrej kondycji fizycznej

W czasie intensywnego wysiłku fizycznego dochodzi do zwiększonej potliwości ciała, tym samym zmniejsza się ilość wody w organizmie, szybciej uciekają z niego również cenne elektrolity, takie jak: potas, magnez, sód, wapń. Kiedy doprowadzamy do odwodnienia, zakłóceniom ulega wiele procesów fizjologicznych, spowalnia metabolizm i zmniejszają się nasze możliwości wysiłkowe. Co więcej, odwodnienie organizmu może skutkować jego totalnym wycieńczeniem, a jeśli stan ten będzie utrzymywać się zbyt długo, może to nawet skończyć się tragicznie.

Systematyczne nawadnianie ciała w przypadku intensywnych treningów jest zatem niezwykle istotną kwestią. Najlepiej do tego celu nadaje się niegazowana woda mineralna oraz izotoniki. Staraj się, aby obydwa te rodzaje płynów towarzyszyły ci podczas pobytów na siłowni. Pamiętaj również, aby popijać wodę mineralną nie tylko w godzinach okołotreningowych, ale przez cały dzień. W ten sposób poziom nawodnienia twojego organizmu będzie cały czas na stałym poziomie, co wpłynie korzystnie na twój metabolizm, pracę mięśni oraz procesy regeneracyjne.

Jak działają napoje izotoniczne?

Choć woda mineralna zawiera w sobie składniki elektrolityczne, w przypadku intensywnego treningu fizycznego, mogą to być ilości niewystarczające. Dlatego w dniach treningowych warto dodatkowo sięgnąć po izotonik wzbogacony są o dobrze przyswajalne formy sodu, potasu, magnezu, wapnia. Warto również zauważyć, że w tego typu napojach znaleźć można glukozę (dobre źródło węglowodanów prostych, które powinno się uzupełniać po treningu) i witaminy z grupy B (usprawniające przemiany metaboliczne i pozytywnie wpływające na układ nerwowy i mięśniowy). Zawarte w izotonikach elektrolity (szczególnie sód) zwiększają wchłanialność wody przez organizm oraz ułatwiają i przyspieszają jej transport do wszystkich komórek. Dodatkowo potas i magnez usprawniają funkcjonowanie mięśni.

Jedna uwaga na koniec – wybierając napój izotoniczny, zawsze czytaj skład produktu. Na rynku istnieje bowiem wiele pseudo-izotoników, które pozbawione są kluczowych substancji.