Top
Suplementy diety

Odżywki białkowe, po które najczęściej sięgają adepci treningu siłowego

Każda osoba parająca się treningiem siłowym i dążąca do rozbudowy mięśni, doskonale zdaje sobie sprawę, jak wielkie znaczenie ma przyjmowanie odpowiedniej ilości białek. Ponieważ samą dietą trudno jest wypełnić dzienne zapotrzebowanie na ten składnik, osoby ćwiczące na masę i rzeźbę często sięgają po odżywki białkowe. Oto najpopularniejsze i najskuteczniejsze ich rodzaje.

Białko serwatkowe

Preparaty zbudowane na bazie białka serwatkowego to zdecydowanie najczęściej wybierane odżywki proteinowe. Białko serwatkowe pozyskiwane jest z serwatki, czyli płynnego produktu ubocznego powstającego podczas wytwarzania sera z mleka. Odżywki proteinowe z serwatki wyróżniają się doskonałą przyswajalnością przez organizm, obfitują w cenne aminokwasy egzogenne (w tym aminokwasy bcaa).

Białka serwatkowe dostępne są w formie hydrolizatu (najszybciej wchłanialny, z największą zawartością białek, ale i najdroższy), izolatu (bardzo szybko wchłanialny, również z wysoką zawartością białek, nieco tańszy niż hydrolizat) oraz koncentratu (najtańszy, ale i nieco wolniej wchłanialny, z nieco mniejszą zawartością białek).

Białkowe odżywki jajeczne

Odżywki jajeczne to suplementy na masę cieszące się ostatnio coraz większym zainteresowaniem. Wchłaniają się wolniej niż odżywki serwatkowe, dlatego szczególnie polecane są w godzinach wieczornych, jako antidotum na nocny katabolizm. Pewną przewagą odżywek jajecznych nad odżywkami serwatkowymi jest fakt, że obok cennych białek, bogatych w liczne aminokwasy, znaleźć w nich można wiele witamin i minerałów naturalnie występujących w jajach. Jeśli zatem szukasz odżywki na masę, która zapewni ci nie tylko porcję pełnowartościowego białka, ale i innych ważnych składników pokarmowych, suplementy na bazie białka jajecznego będą dla ciebie wskazane.

Odżywki kazeinowe

Odżywki kazeinowe bazują na białkach mlecznych (kazeinie) i charakteryzują się wysoką aktywnością biologiczną. W ich składzie znaleźć można laktozę, a więc nie będą to preparaty odpowiednie dla osób uczulonych na ten składnik.

Odżywki kazeinowe zawierają w sobie pełnowartościowe białko, jednocześnie charakteryzują się powolną wchłanialnością, dlatego raczej nie nadają się na odżywkę potreningową. Bardzo dobrze natomiast spełniają swe zadanie jako odżywka minimalizująca katabolizm w nocy, a więc warto sięgać po tego typu produkty wieczorem.

Odżywki sojowe

Jeśli szukasz odżywki na masę, nie zawierającej w swym składzie białek pochodzenia zwierzęcego, proteiny sojowe będą dla ciebie dobrym wyborem. Odżywki sojowe mają nieco mniejszą wartość i niższą przyswajalność niż np. odżywki serwatkowe, ale z drugiej strony, zawierają w sobie cały komplet aminokwasów niezbędnych, toteż mogą stanowić dobrą alternatywę dla innych typów odżywek. Suplementy na bazie białka sojowego często wybierane są przez wegetarian, wegan oraz osoby, które nie tolerują preparatów z białkami odzwierzęcymi.

Szukasz czegoś więcej niż białko? Poznaj najlepsze suplementy dla trenujących siłowo

Odżywki białkowe, po które najczęściej sięgają adepci treningu siłowego
Oceń artykuł

11 comments

  1. Max Paker 16 Lipiec, 2018 at 15:25 Odpowiedz

    Pakuję dopiero od niedawna i cały czas się zastanawiam czy trzeba po treningu brać te odżywki białkowe i właściwie po co. Robię sobie w domu koktajle owocowe, wiecie banany te sprawy i czy warto jeszcze dołożyć odżywkę i jaką wybrać.

  2. Rychu 33 20 Lipiec, 2018 at 23:05 Odpowiedz

    Bierz nie zaszkodzi, a pomoże w rozbudowie masy mięśniowej, po treningu siłowym wręcz niezbędne, a jest tego tyle na rynku, że spokojnie znajdziesz coś, co ci odpowiada. Ja najpierw zwracałem uwagę tylko na smak, ale nie leżą mi te na białku zwierzęcym, więc stosuję sojowe.

  3. Franz 23 Lipiec, 2018 at 03:42 Odpowiedz

    Białko to absolutna podstawa przy każdym treningu siłowym i faktycznie jeśli nie ma go w odpowiedniej ilości w diecie, to niedobory szybko zaczynają wychodzić. Wydajność i siła lecą w dół, dlatego trzeba je brać, ale po treningu, bo jak bierze się w trakcie to idzie w energię a nie w masę i budowę.

  4. Olga 29 Lipiec, 2018 at 09:18 Odpowiedz

    Ja biorę jajeczne, mają najwięcej składników odżywczych, wszystko w idealnych proporcjach. Kiedyś nie miałam do nich takiego dostępu i uzupełniałam braki filetem z kurczaka lub indyka czy twarogiem, teraz jest o wiele wygodniej. Najwięcej spala się go podczas ćwiczeń, dlatego natychmiast po biorę odżywki, to najważniejszy moment.

  5. Master 4 Sierpień, 2018 at 11:43 Odpowiedz

    Odżywki tak naprawdę są tylko dodatkiem, przy ćwiczeniach siłowych najważniejsza jest dieta. Solidny posiłek przed treningiem z dużą ilością białka, a po treningu można ewentualnie uzupełnić braki. Nie mam reguły co do jednej konkretnej odżywki, po prostu biorę najpopularniejsze z białkiem serwatkowym, mój organizm toleruje je w stu procentach.

  6. Damian1999 5 Sierpień, 2018 at 19:57 Odpowiedz

    Master, zgadzam się z Tobą. Po co szukać i eksperymentować, jak jest coś sprawdzonego. Serwatkowe są najlepiej przyswajalne i nie mam po nich żadnych sensacji żołądkowych, a po sojowych to byłą makabra. I faktycznie odżywki powinno się stosować, tylko w sytuacji, kiedy mamy za mało białka w jedzeniu, bo tak naturalnie zbudowana masa jest najlepsza i trwała.

  7. Maciej J. 11 Sierpień, 2018 at 12:08 Odpowiedz

    Najlepiej połączyć jedno i drugie. Z odżywek zrobić składnik potraw, wystarczy trochę poszukać w sieci, jest pełno przepisów na dania z ich dodatkiem, naleśniki, placki z dużą zawartością białka, którą jeszcze zwiększa się odżywkami. Ja lubię owsiankę z jajeczną, fajnie smakuje a efekty są oczywiste.

  8. Adamos 13 Sierpień, 2018 at 17:38 Odpowiedz

    Sojowe to bardziej kojarzą mi się z kobietami, one to lubią. Nie mam nic przeciwko białkom pochodzenia zwierzęcego, weganinem nie jestem, lubię mięso i nie mam skazy na mleko. Nie stosuję jednej odżywki, zmieniam je co jakiś czas, bo mogą się szybko znudzić, a do czasu kiedy brać nie przywiązuje wagi, bo tak naprawdę zwiększona absorpcja organizmu po treningu trwa nie dłużej niż dwie godziny. Jak zapomnę wypić białko to i tak się nic nie stanie, efekt ćwiczeń się nie zmniejszy.

  9. Patryk_69 21 Sierpień, 2018 at 15:01 Odpowiedz

    W przypadku odżywek białkowych warto przestrzegać kilku zasad, można w ten sposób uniknąć wielu kłopotów. Są wykluczone przy skazie białkowej czy innych chorobach przy których mogą zaszkodzić, ale kiedy nie mamy tego problemu to odżywkę można stosować po treningu, bezpośrednio przed snem, a przede wszystkim, gdy dieta jest uboga w białko. Wszystko z głową i umiarem, a prościej i zwięźlej nie da się tego wytłumaczyć.

  10. Julita 28 Sierpień, 2018 at 13:55 Odpowiedz

    Polecam serwatkowe, mamy to z moim facetem przetestowane i polecają je też specjaliści, profesjonalni trenerzy. Jest dostępne na każdą kieszeń, a jak kogoś nie stać na najdroższe hydrolizaty to może sobie kupić koncentrat, najwyżej trochę dłużej poczeka na rezultaty i będzie musiał brać tego więcej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są zaznaczone *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.